Αρχική ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ Περικλής Πανταζής, ένας Έλληνας ζωγράφος στις Βρυξέλλες

Περικλής Πανταζής, ένας Έλληνας ζωγράφος στις Βρυξέλλες

901
0
Σ

Στις 25 Ιανουαρίου 1884 πέθανε στις Βρυξέλλες ο ζωγράφος Περικλής Πανταζής. <<Δευτερότοκος γιος>>-γράφει στο ΛΕΞΙΚΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ των ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΜΕΛΙΣΣΑ η κριτικός τέχνης και επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης Όλγα Μεντζαφού-<< αστικής οικογένειας της Αθήνας-ο πατέρας του Δημήτριος ήταν διορισμένος στο Υπουργείο Εκκλησιαστικών και Δημοσίας Εκπαιδεύσεως, ενώ συγχρόνως ήταν εκδότης του Φιλολογικού περιοδικού «Εφημερίς των Φιλομαθών», συγγραφέας ιστορικών και φιλολογικών βιβλίων και μεταφραστής-, γράφτηκε με την ενθάρρυνση του οικογενειακού του περιβάλλοντος, το 1864, στο Σχολείο των Τεχνών, όπου την περίοδο 1866-1871 μαθήτευσε κοντά στο Νικηφόρο Λύτρα. Το 1865 και το 1866 τιμήθηκε με το Γ’ και Β’ βραβείο αντίστοιχα, το 1868 με υποτροφία 25 δραχμών-ποσό σημαντικό για την εποχή του-και μετά, επί τρία συνεχή έτη, με το Α’ βραβείο.

unnamed (6)να

>>Μετά την παραίτησή του, το Σεπτέμβριο του 1871, γράφτηκε στην Ακαδημία του Μονάχου. Αδυνατώντας να ενστερνιστεί τη νοοτροπία της Ακαδημίας, την εγκατέλειψε το 1872 και επισκέφτηκε στη Μασσαλία το μεγαλύτερο αδελφό του, που εργαζόταν στα εκεί ναυπηγεία ως μηχανικός, για να καταλήξει στο Παρίσι. Εκεί ήρθε σε επαφή με το έργο των μεγάλων πρωτοπόρων της τέχνης της εποχής, G.Courbet, E.Maneta, C.Monet, C.Piscaro, A.Chinteuil, E.Boudin, A.Sisley, E.Degas, F.Rops κ.ά.

>>Το φθινόπωρο του ίδιου χρόνου εγκατέλειψε το Παρίσι για να εγκατασταθεί στις Βρυξέλλες, μάλλον γιατί προσδοκούσε τη βοήθεια του Οικονόμου, Έλληνα εμπόρου, μόνιμου κάτοικου του Βελγίου. Στις Βρυξέλλες γνωρίστηκε με Βέλγους καλλιτέχνες. Εκείνη την εποχή, το 1873 ίσως, συνδέθηκε με στενή φιλία με το γλύπτη A.Philipette, η αδελφή του οποίου Eugenie υπήρξε το πρώτο μοντέλο του και αργότερα έγινε η σύντροφος της ζωής του. Το 1878 απέκτησε έναν γιο, τον Camille-Joseph, ο οποίος χωρίς να διαθέτει το μεγάλο ταλέντο και την έντονη προσωπικότητα του πατέρα του, ζωγράφισε με επιτυχία τοπία και νεκρές φύσεις.

unnamed (7)

>>Η περίοδος των Βρυξελλών υπήρξε γόνιμη και δημιουργική, καθώς το φιλικό κλίμα και η σχέση του με την πρωτοπορία της τέχνης τον βοήθησαν να ωριμάσει καλλιτεχνικά και να ζωγραφίζει συνεχώς. Ακόμη γνωρίστηκε με τους φιλότεχνους κύκλους της αστικής κοινωνίας, στην οποία πουλούσε τους πίνακες, κάτι καθόλου εύκολο εκείνη την εποχή.

>>Ασχολήθηκε με προσωπογραφίες, ηθογραφικές σκηνές, τοπία και νεκρές φύσεις. Η πλούσια αυτή θεματογραφία του και η συνεχής δοκιμή διαφορετικών τεχνικών, από τη λεία καλοδουλεμένη επιφάνεια μέχρι τη σε μικρές και γρήγορες πινελιές ή τη σε πλατιές παστώδεις επιφάνειες εναπόθεση του χρώματος μαρτυρούν μιαν ανήσυχη προσωπικότητα που αναζητά, επιλέγει και δημιουργεί, αφομοιώνοντας αρχές και κινήματα, ένα εντελώς προσωπικό ύφος. Ο ρεαλισμός του G.Courbet είναι εμφανής στην απόδοση των θεμάτων του, τόσο τεχνοτροπικά όσο και θεματογραφικά. Απαλλαγμένος από την προς την προσήλωση στο νατουραλιστικό χρώμα, απελευθερωμένος από το γραμμικό σχέδιο και την παραδοσιακή φωτοσκίαση στην απόδοση της προοπτικής δημιουργεί ένα έργο ζωντανό, μεστό, όλο δύναμη και παλμό. Στο πλαίσιο του ιμπρεσιονιστικού κινήματος, η φύση γίνεται πρόφαση για τη μελέτη των ανακλάσεων του φωτός και, ενώ δε φτάνει στην πλήρη διάλυση της φόρμας, η γενική εντύπωση δημιουργείται μέσα από χρωματικές φωτεινές πινελιές>>.

unnamed (8)

Σταύρος Παπαθανάκης

Σ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here