Η Εβρίτισσα ποιήτρια Δέσπω Καρούσου μετέφρασε «Τα Άνθη του Κακού» του Σαρλ...

Η Εβρίτισσα ποιήτρια Δέσπω Καρούσου μετέφρασε «Τα Άνθη του Κακού» του Σαρλ Μπωντλαίρ, που κατά τον Πωλ Βαλερύ «συναγωνίζεται τα αριστουργήματα των αιώνων»

106
0
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Σ

Η Εβρίτισσα ποιήτρια Δέσπω Καρούσου θεωρούσε ως ένα ιδιαίτερο ορόσημο της ποιητικής και λογοτεχνικής δημιουργίας της, όταν αναμετρήθηκε με τον ποιητικό λόγο του Σαρλ Μπωντλαίρ, στη μετάφραση της ποιητικής συλλογής του «Τα Άνθη του Κακού», που κατά τον Πωλ Βαλερύ «συναγωνίζεται τα αριστουργήματα των αιώνων». Μια από τις καλύτερες μεταφράσεις, που κυκλοφόρησε από τις ιστορικές εκδόσεις «Γκοβόστη».

Με αφορμή και τη συμπλήρωση 150 χρόνων από τον θάνατο του Σαρλ Μπωντλαίρ, που πέθανε στις 31 Αυγούστου 1867, η αναφορά στη μετάφραση της Δέσπως Καρούσου ήταν επιβεβλημένη, αφού μέσω αυτής πολλοί Έλληνες και Ελληνίδες γνώρισαν αυτό το σημαντικότατο έργο του κορυφαίου Γάλλου ποιητή, ενώ η ίδια πάντα μου μιλούσε, όσες φορές η συζήτησή μας έφτανε στην ποιητική συλλογή του Σαρλ Μπωντλαίρ, με ιδιαίτερη υπερηφάνεια για το μεταφραστικό-λογοτεχνικό-ποιητικό επίτευγμά της, ως να ήταν ένα αμιγές δικό της πνευματικό δημιούργημα.

Για τον Σαρλ Μπωντλαίρ έγραψε στο ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ ΕΚΔΟΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ ο μουσικολόγος Παναγιώτης Σκούφης: «Κορυφαίος Γάλλος ποιητής, πεζογράφος και θεωρητικός της τέχνης, σύγχρονος της σχολής των παρνασσικών και πρόδρομος των συμβολιστών και υπερρεαλιστών, που με το έργο του άσκησε βαθύτατη και αποφασιστική επίδραση στη νεότερη ευρωπαϊκή ποίηση.

»Η ποίηση του Μπωντλαίρ, ενώ περιέχει ακόμη ορισμένα ρομαντικά κατάλοιπα(όπως η περίφημη σατανολογία του) ή παρνασσικά στοιχεία(αυστηρότητα μορφής, πλαστικότητα έκφρασης κ.ά.), προαναγγέλλει ήδη τη μετάβαση στο συμβολισμό στη μοντέρνα ποίηση. Είναι, επομένως, σε μεγάλο βαθμό μια ποίηση όχι επαναστατική, οπωσδήποτε ανατρεπτική για τα δεδομένα της εποχής της. Υπερβαίνοντας το δόγμα της «τέχνης για την τέχνη» του Τεοφίλ Γκωτιέ, ποιητή στον οποίο ο Μπωντλαίρ αφιέρωσε «Τα Άνθη του Κακού», η ποίησή του αγγίζει την-εν πολλοίς-ξεχασμένη από τους παρνασσικούς ουσία της ύπαρξης του ανθρώπου με μια σύγχρονη εικονική και εκφραστική τέχνη, που με την πάροδο του χρόνου εκτοπίζει τα επίπλαστα στοιχεία της πρώτης περιόδου του ποιητή για να αποδώσει με πλαστικά μέσα το τραγικό κενό του αιώνα-και κατ΄επέκταση όλων των αιώνων. Έτσι, ο Μπωντλαίρ προβαίνει στην απομυθοποίηση της καθιερωμένης θρησκείας και άλλων συμβατικών αξιών και παράλληλα στη μυθοποίηση του κακού αλλά και του καθημερινού και του μέχρι τότε αισθητικά απορριπτέου. Ειδικότερα στα πεζοτράγουδά του-τα οποία αποτελούν και τα πρώτα κλασικά δείγματα του είδους-όπου ευτύχησε να εκφράσει τη μυστηριώδη πλευρά της καθημερινής ζωής, ο Μπωντλαίρ εισέρχεται σ΄έναν αληθινά υπερρεαλιστικό χώρο. Και ο ίδιος, εξάλλου, θεωρούσε ότι τα πεζοτράγουδά του ισότιμα με «Τα Άνθη του Κακού».

»Το 1922 ο Πωλ Βαλερύ διαπίστωνε ότι ο Μπωντλαίρ είχε φτάσει στο απόγειο της δόξας του και της παγκόσμιας δημοτικότητάς του και ότι ένας τόμος με λιγότερες σελίδες όπως «Τα Άνθη του Κακού» ήταν σε θέση να συναγωνίζεται τα αριστουργήματα των αιώνων. Έχουν περάσει 95 χρόνια και η διαπίστωση αυτή του Βαλερύ ισχύει ακόμη. Παρόλη την έλευση και παρέλευση πολλών ποιητικών τεχνοτροπιών καθώς και κοσμογονικών γεγονότων, ο Μπωντλαίρ εξακολουθεί να κατέχει κορυφαία θέση στην ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας».

Παπαθανάκης Σταύρος

Σ

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ