Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν, «ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους του 20ού αιώνα κι...

Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν, «ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους του 20ού αιώνα κι ένας από τους πατέρες της φωτοδημοσιογραφίας»

696
0
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Σ

Για την περιγραφή μιας έκθεσης του φωτογράφου Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν θα αρκούσαν κάποια λόγια που είχε πει κάποτε ο ίδιος: «Για μένα η φωτογραφική μηχανή είναι ένα τετράδιο ιχνογραφίας, ένα όργανο διαίσθησης και του αυθορμητισμού».

Ο Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν θα γεννηθεί στις 22 Αυγούστου 1908, πριν 110 χρόνια, στη Σαντελούπ αν Μπρι. Η τοποθεσία βρίσκεται σε εκείνο το τμήμα της Γαλλίας που είναι διάσημο για τα ηλιοβασιλέματα του και ανάλογα με τη συγκεκριμένη ώρα της ημέρας το φως παρουσιάζεται σε διάφορες παραλλαγές.

Ο Ανρί σπουδάζει ζωγραφική αλλά σύντομα γοητεύεται από τη φωτογραφία. Με μια μηχανή, που του χάρισαν οι γονείς του στα γενέθλια του κι έναν τρίποδα βρίσκεται διαρκώς στους δρόμους και φωτογραφίζει. Σπουδάζει επίσης κινηματογράφο και σε αρκετά γυρίσματα είναι υπεύθυνος φωτογραφίας. Αυτό, όμως, που τον ενδιαφέρει είναι να καταχωρήσει τα γεγονότα, τα πρόσωπα και τα αντικείμενα. Και θα το κάνει σε όλους τους δρόμους του κόσμου.

«Φωτογράφιση», θα πει ο ίδιος, «σημαίνει να κρατήσουμε την αναπνοή μας, τη στιγμή που όλες οι αισθήσεις μας συγκεντρώνονται για να καταγράψουμε μια φευγαλέα, στιγμιαία πραγματικότητα. Για να δώσουμε κάποια σημασία στον κόσμο, είναι αναγκαίο να νιώθουμε έκπληκτοι και γι΄αυτά που ανακαλύπτει ο φακός μας».

Σε μια φωτογραφία του από την όχθη του Μάρνη το 1938 αποκαλύπτεται η ιδιοφυία του Καρτιέ-Μπρεσόν. Με την πρώτη ματιά βλέπουμε μόνο ένα κυριακάτικο πανηγύρι στην όχθη και στη συνέχεια καθώς την παρατηρούμε, καταλαβαίνουμε ότι απεικονίζει όλη τη Γαλλία.  Πολλές φορές ο καλλιτέχνης κατορθώνει μέσα από ένα πρόσωπο ή ένα αντικείμενο να παρουσιάσει ένα ολόκληρο έθνος.

Παρά την επιδεξιότητα του ο Κερτιέ δεν είναι κάποιος προγραμματισμένος τεχνίτης. Αντίθετα, μπορούμε να τον χαρακτηρίσουμε ως έναν ποιητή ή γλύπτη του φωτός. Ο φακός του βρίσκεται ένα βήμα πριν την τελειότητα. Στα εξαιρετικά προσόντα του ανήκουν η υπομονή και η ικανότητα αντίδρασης, με την οποία περιμένει την κατάλληλη στιγμή της φωτογράφισης. Κάθε φωτογραφία του είναι κιόλας έτοιμη από τον φακό και καμιά δεν χρήζει περαιτέρω επεξεργασίας ή ρετουρίσματος στο εργαστήριο. Διαφέρει από τους άλλους φωτογράφους, γιατί ποτέ του δεν χρησιμοποιεί βίαια τον φακό. Πάντα είναι ο απαρατήρητος θεατής, ο οποίος τη στιγμή της λήψης δείχνει να ζητάει συγγνώμη για την κλοπή της φωτογραφίας. Ακόμη και το γεγονός ότι ο Καρτιέ-Μπρεσόν διαθέτει μια απλή μηχανή, αποδεικνύει την υπεροχή του πνεύματος και της ευαισθησίας του έναντι της τεχνολογίας.

Μια φωτογραφία ενός πασίγνωστου χώρου διακρίνεται για την ποίηση και τη διακριτικότητα της. Το φως, που διαπερνάει τόσο όμορφα το παράθυρο, δεν είναι αποτέλεσμα τεχνικής παρέμβασης. Η φωτογραφία περιγράφει απλά μέσα από το δωμάτιο του το μεγαλείο του ζωγράφου Ματίς.

Παράλληλα με τις άλλες εργασίες του ο Μπρεσόν ιδρύει το φωτοειδησεογραφικό πρακτορείο “MAGNUM” και οι καταπληκτικές φωτογραφίες που δημοσιεύονται στα μεγαλύτερα περιοδικά του κόσμου τον κάνουν παγκόσμια γνωστό.

«Φωτογράφιση», είπε κάποτε ο ίδιος, «σημαίνει να φέρεις στην ίδια ευθεία το κεφάλι, το μάτι και την καρδιά σου. Είναι μια μορφή κραυγής, μια προσπάθεια απελευθέρωσης και σίγουρα ένας τρόπς ζωής».

Ο Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν έζησε τα τελευταία χρόνια αποτραβηγμένος στο Παρίσι περνώντας αργόσχολα τις μέρες του και αντιδρώντας οργισμένα όταν τον φωτογράφιζαν!

Πέθανε στις 3 Αυγούστου 2004 σε ένα μικρό χωριό της νοτιοανατολικής Γαλλίας.

Ο Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν είναι «ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους του 20ού αιώνα κι ένα από τους πατέρες της φωτοδημοσιογραφίας».

ΠΗΓΗ: ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «ΒΟΡΕΑΣ»

Σ

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ