Η έλλειψη συνεννόησης και η υπερβολική επιφυλακτικότητα του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης απαγορεύει τη σύνδεση του νοσοκομείου Αλεξανδρούπολης με την Εγνατία Οδό.
Στην Ελλάδα της δεκαετίας του 2020, μετά την οικονομική κρίση των προηγούμενων 10 – 15 χρόνων, πολλά πρέπει να αλλάξουν. Η χώρα μπορεί να βγήκε από τα μνημόνια και να επιστρέφει σε μια κάποιου τύπου οικονομική ανάπτυξη, αλλά στην ουσία της παραμένει ακόμη μακριά από τις αναπτυγμένες χώρες και την Ευρώπη. Ίσως διότι η νοοτροπία καθορίζει εξίσου αποφασιστικά με τα οικονομικά θέματα τις εξελίξεις. Η ιστορία της πρόσβασης των ασθενοφόρων της ΕΚΑΒ στο νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης από την Εγνατία Οδό, που εδώ και δύο χρόνια παραμένει ημιτελής, ανήκει στα λεγόμενα… απίστευτα αυτής της χώρας. Στο θέμα αναφέρθηκε πρόσφατα η Voria.gr, αλλά αξίζει να θυμηθούμε τα βασικά:
Το 2020 η διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ αποφάσισε να ικανοποιήσει το αίτημα της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης για διασύνδεση του νοσοκομείου Αλεξανδρούπολης με τον αυτοκινητόδρομο, ώστε τα ασθενοφόρα που προσεγγίζουν στο νοσοκομείο -ιδιαίτερα από το βόρειο κομμάτι του νομού Έβρου και την πόλη της Αλεξανδρούπολης- να κερδίζουν περί τα 20 λεπτά σε σχέση με τη σημερινή διαδρομή. Χρηματοδότησε, λοιπόν, τις μελέτες και κατασκεύασε στο σημείο ανισόπεδο κόμβο. Το μόνο που έμεινε εκτός για να ολοκληρωθεί η σύνδεση είναι ένα κομμάτι χωματόδρομου 500 μέτρων, που βρίσκεται στο έδαφος του πανεπιστημίου, τον οποίο θα χρησιμοποιούσαν μόνο τα ασθενοφόρα, αφού θα ήταν κλειστός με μπάρα και θα τον άνοιγαν μόνο τα πληρώματα του ΕΚΑΒ με ειδικό τηλεχειριστήριο. Το έργο δεν προχώρησε επειδή η διοίκηση του Δημοκρίτειου δεν συναίνεσε. Για την ακρίβεια, αρχικά είπε ναι, αλλά στην πορεία άλλαξε γνώμη. Και παραμένει αρνητική έως σήμερα, παρά το γεγονός ότι κάποια πρόσωπα άλλαξαν μετά τις τελευταίες πρυτανικές αρχές.
Σύμφωνα με την Εγνατία Οδό, η δικαιολογία της άρνησης είναι ότι σε δύο χρόνια στο σημείο θα ανεγερθεί φοιτητική εστία και θα υπάρχει αφενός κίνδυνος λόγω της ύπαρξης πολλών φοιτητών, οι οποίοι θα μετακινούνται με τα πόδια, αλλά και όχληση όσων θα διαμένουν! Σε απλά ελληνικά, τα τρία, τέσσερα ή πέντε ασθενοφόρα που θα διέρχονται την ημέρα από τον δρόμο των 500 μέτρων -τον συγκεκριμένο δρόμο δεν θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν άλλα αυτοκίνητα δημοσίας ή ιδιωτικής χρήσεως- θα είναι επικίνδυνα και θα ενοχλούν όσους μένουν στη φοιτητική εστία! Το ακόμη πιο… παράλογο της υπόθεσης είναι ότι όταν το 2022 η Εγνατία Οδός κατασκεύασε με δική της δαπάνη τον κόμβο θα μπορούσε στην ίδια εργολαβία να συμπεριλάβει την ασφαλτόστρωση των 500 μέτρων και κανείς άλλος να μη χρεωθεί ούτε ένα ευρώ. Η ευκαιρία χάθηκε, διότι ακόμη κι αν σήμερα το πανεπιστήμιο αλλάξει γνώμη ή πιεστεί να αλλάξει γνώμη θα χρειαστεί νέα εργολαβία 300.000 ευρώ πάνω κάτω, την οποία κάποιος θα πρέπει να πληρώσει!
Η υπόθεση έχει πολλαπλό ενδιαφέρον. Πρωτίστως διότι το αντικοινωνικό πρόσημο της άρνησης του πανεπιστημίου να συναινέσει είναι αυταπόδεικτο. Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στο ΕΚΑΒ στον Έβρο διαμαρτύρονται για την ταλαιπωρία που υφίστανται οι ασθενείς, για τους οποίους σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και το ένα λεπτό παίζει καθοριστικό ρόλο. Διότι -κακά τα ψέματα- η διάσωση σε συνθήκες επείγουσας διακομιδής με ασθενοφόρο συνιστά εν πολλοίς στοίχημα με το χρόνο. Ακόμη μεγαλύτερη αρνητική βαρύτητα στην απόφαση δίνει το γεγονός ότι στο συγκεκριμένο σημείο βρίσκεται η Ιατρική Σχολή του ΔΠΘ, επομένως (πρέπει να) υπάρχει βαρύνουσα γνώμη καθηγητών - γιατρών, οι οποίοι -προφανώς- γνωρίζουν καλύτερα τι σημαίνει ταχύτητα στη διαδικασία διακομιδής ασθενή ή τραυματία στο νοσοκομείο. Εκτός κι αν κανείς δεν τους ρωτάει! Σε κάθε περίπτωση πηγές της διοίκησης του ΔΠΘ υπερασπίζονται την άρνηση και παράλληλα διευκρινίζουν ότι, ενώ υπέδειξαν στην Εγνατία Οδό κοντινό σημείο, από το οποίο θα μπορούσε να περάσει αυτός ο δρόμος χωρίς να ενοχλεί τις φοιτητικές εστίες και τη φοιτητική λέσχη, η πρότασή τους αγνοήθηκε. Επίσης, στο πίσω μέρος του μυαλού των ανθρώπων του πανεπιστημίου βρίσκεται το γεγονός ότι αργά ή γρήγορα στο συγκεκριμένο δρόμο δεν θα κυκλοφορούν μόνο ασθενοφόρα, αλλά κι άλλα οχήματα, οπότε οι κίνδυνοι θα πολλαπλασιαστούν και οι οχλήσεις θα αυξηθούν.
Το συγκεκριμένο θέμα προκαλεί ασφαλώς μεγάλη εντύπωση και όλοι οι εμπλεκόμενοι ελπίζουν ότι κάποια στιγμή με κάποιο τρόπο θα λυθεί. Πολύ περισσότερο που το -κατά την Εγνατία Οδό- το 99% του έργου, δηλαδή ο ανισόπεδος κόμβος, έχει ολοκληρωθεί. Μόνο που πρόκειται για έργο στο οποίο το 1% που λείπει, στην ουσία και στην πράξη, ακυρώνει το 100%, αφού αυτή τη στιγμή ο κόμβος δεν μπορεί να αξιοποιηθεί ούτε κατ’ ελάχιστον.
Αν και τα πανεπιστήμια της χώρας έχουν κατοχυρώσει το αυτοδιοίκητο δεν μπορεί παρά κάποιες άλλες δημόσιες αρχές να ενδιαφερθούν. Τα υπουργεία Παιδείας και Υγείας, στην αρμοδιότητα των οποίων υπάγονται τα πανεπιστήμια, τα νοσοκομεία και το ΕΚΑΒ, αλλά και η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, που υπέβαλε το αρχικό αίτημα και προφανώς είναι άμεσα ενδιαφερόμενη αφού πρόκειται για παρέμβαση στο έδαφός της. Μόνο που προς ώρας η ασυνεννοησία -ο επιεικέστερος χαρακτηρισμός που μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποιος- μπλοκάρει ένα έργο που θα διευκολύνει το ΕΚΑΒ και θα σώσει ζωές.
Γιώργος Μητράκης στο voria.gr
0 Σχόλια