Σε κατάσταση απελπισίας βρίσκεται το Μέγαρο Μαξίμου το οποίο μετά τη σημερινή απόπειρα να «πετάξει την μπάλα στην εξέδρα» σε σχέση με το επίμαχο Προεδρικό Διάταγμα και αφού έχει ήδη κατεβάσει εδώ και καιρό στους δρόμους το σύνολο, σχεδόν, των ανθρώπων του Πολιτισμού, προσπάθησε να λειάνει, την φθαρμένη, από τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών, εικόνα του πρωθυπουργού με την παρουσίαση των προσχεδίων της μελέτης για το νέο αρχαιολογικό Μουσείο.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης το απόγευμα της Τετάρτης έφτασε στο σημείο να παρουσιάσει όχι το νέο αρχαιολογικό μουσείο, ούτε τα τελικά σχέδια, αλλά τα προσχέδια του νέου αρχαιολογικού μουσείου, δηλώνοντας μάλιστα ότι «ένα προσωπικό μου όνειρο γίνεται πραγματικότητα».
Ο πρωθυπουργός παρουσίασε μακέτες την ώρα που αρχαιολόγοι και εργαζόμενοι στο ΥΠΠΟ διαμαρτύρονταν έξω από το Αρχαιολογικό Μουσείο. Υπενθυμίζεται ότι η σημερινή φιέστα του πρωθυπουργού γίνεται στον απόηχο της ψήφισης του νέου πλαισίου για τη μετατροπή των πέντε μεγάλων δημοσίων αρχαιολογικών μουσείων σε ΝΠΔΔ, με στόχο τη λειτουργίας τους με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.
Αξίζει δε να σημειωθεί ο Κ. Μητσοτάκης κάνοντας ότι δεν ακούει τις έντονες αντιδράσεις για την αλλαγή του νομικού καθεστώτος στα μουσεία, έκανε λόγο για το «πρώτο σημαντικό βήμα για την υλοποίηση αυτού του οράματος», και σχολίασε ότι πλέον τα πέντε αυτά μουσεία θα έχουν «μεγαλύτερη αυτονομία και ευελιξία» ώστε το κάθε ένα «να μπορέσει να διεκδικήσει το δικό του ρόλο και τη δική του θέση στον παγκόσμιο χάρτη των μουσείων και όχι απλά μια οργανική μονάδα του υπουργείου Πολιτισμού».
Αναφερόμενος και πάλι στο νέο αρχαιολογικό μουσείο, ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι «πρόθεσή μας είναι όλες οι μελέτες να χρηματοδοτηθούν από ιδιωτικές δωρεές και στη συνέχεια, προφανώς, η κατασκευή του μουσείου και του περιβάλλοντα χώρου να χρηματοδοτηθούν από εθνικούς και από ευρωπαϊκούς πόρους».
Αίσθηση προκάλεσε το γεγονός ότι μεταξύ όσων ευχαρίστησε ήταν και η σύζυγός του, Μαρέβα Μητσοτάκη, «η οποία αθόρυβα και χωρίς να διεκδικήσει ποτέ οποιαδήποτε προβολή, υπήρξε η καρδιά αυτής της μεγάλης προσπάθειας».
Σημειώνεται ότι διαγωνισμός για την αρχιτεκτονική πρόταση επέκτασης και αναβάθμισης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου ουσιαστικά απέκλεισε τη συμμετοχή ελληνικών αρχιτεκτονικών γραφείων, ενώ ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων όσο και σύλλογοι αρχιτεκτόνων έχουν προσφύγει στο ΣτΕ καταγγέλλοντας τις παρατυπίες.
Η φιέστα του πρωθυπουργού έρχεται με φόντο τις έντονες αντιδράσεις του καλλιτεχνικού κόσμου σχετικά με το Προεδρικό Διάταγμα το οποίο εξισώνει τα απολυτήρια των καλλιτεχνικών σχολών με αυτά των απολυτηρίων λυκείου και στον απόηχο του δυναμικού κύματος καταλήψεων και παραιτήσεων των καθηγητών στο εθνικό θέατρο, στο ΚΘΒΕ και στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας.
Υπενθυμίζεται ότι νωρίτερα, σήμερα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της συνάντησης που είχε με τους καλλιτέχνες στο Μέγαρο Μαξίμου, αρνήθηκε να αποσύρει το ΠΔ υποσχόμενος νομοθετικές παρεμβάσεις στο μέλλον.
Συγκεκριμένα έκανε λόγο για δημόσιες και πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδές παραστατικών τεχνών έως το 2025, και άμεση νομοθέτηση για δίκαιη αμοιβή καλλιτεχνών σε όλο το δημόσιο. Επιπλέον αναφέρθηκε στην προστασία και διασφάλιση των ακαδημαϊκών, επαγγελματικών και μισθολογικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών.
Αναλυτικά η ομιλία του Κ. Μητσοτάκη:
«Κυρίες και κύριοι, είναι πραγματικά δύσκολο να προσθέσω πολλά, μετά από αυτή την πολύ εντυπωσιακή παρουσίαση την οποία παρακολουθήσαμε.
Σήμερα, έχω τη βαθιά πεποίθηση ότι ένα προσωπικό μου όνειρο γίνεται πραγματικότητα. Το πολιτικό μου γραφείο ήταν για πολλά χρόνια λίγους δρόμους πιο πέρα, στην οδό Χαλκοκονδύλη, περνούσα συχνά μπροστά από το Αρχαιολογικό Μουσείο, έζησα ταυτόχρονα τα χρόνια της υποβάθμισης του ιστορικού κέντρου της Αθήνας και πάντα ήταν στο μυαλό μου αυτή η ιδέα, του πώς θα μπορούσαμε να κάνουμε μία σημαντική παρέμβαση στο πιο σημαντικό μας μουσείο, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Πώς θα μπορούσαμε ταυτόχρονα όχι μόνο να το επεκτείνουμε, αλλά να δημιουργήσουμε και ένα νέο τοπόσημο. Και κυρίως να χρησιμοποιήσουμε αυτό το εμβληματικό έργο ως μία ευκαιρία για να αναβιώσει ουσιαστικά μία ολόκληρη γειτονιά. Με πολλή και σκληρή δουλειά και μεθοδική παρακολούθηση είμαστε σήμερα στο σημείο να έχουμε κάνει ένα πρώτο σημαντικό βήμα για την υλοποίηση αυτού του οράματος.
Θέλω να ευχαριστήσω ξεχωριστά όχι μόνο την Υπουργό Πολιτισμού και το επιτελείο της, που ήταν πάντα στην πρώτη γραμμή αυτής της προσπάθειας, θέλω να ευχαριστήσω τον Αντρέα Κούρκουλα για τη σπουδαία δουλειά την οποία έκανε ως επικεφαλής της Επιτροπής Αξιολόγησης. Θέλω να ευχαριστήσω όλα τα αρχιτεκτονικά γραφεία, από το εξωτερικό και από την Ελλάδα, που συμμετείχαν σε αυτόν τον άρτια οργανωμένο διεθνή διαγωνισμό. Θέλω να ευχαριστήσω ξεχωριστά τον Νικόλα και την Ειρήνη Λαιμού, για τη χρηματοδότηση του πρώτου σταδίου αυτής της προσπάθειας, το αποτέλεσμα του οποίου είχατε την ευκαιρία να παρακολουθήσετε σήμερα. Και θα ήθελα -δεν το κάνω συχνά, αλλά αισθάνομαι την ανάγκη σήμερα- να ευχαριστήσω και προσωπικά τη σύζυγό μου Μαρέβα, η οποία αθόρυβα και χωρίς να διεκδικήσει ποτέ οποιαδήποτε προβολή, υπήρξε η καρδιά αυτής της μεγάλης προσπάθειας.
Πιστεύω ότι αυτό το οποίο παρακολουθήσαμε σήμερα είναι μία παρέμβαση η οποία πληροί τις βασικές προϋποθέσεις τις οποίες είχαμε θέσει εξ αρχής: πώς θα δημιουργήσουμε περισσότερο χώρο για να εκθέσουμε τα σπουδαία εκθέματα μιας από τις σημαντικότερες συλλογές παγκοσμίως, καθώς σήμερα εκθέτουμε λιγότερο του 10% αυτών που έχουμε στις αποθήκες μας. Πώς, ταυτόχρονα, θα φέρουμε το Μουσείο πιο κοντά στην Πατησίων, πιο κοντά στην πόλη. Και πώς -νομίζω σε αυτό ο κ. Chipperfield και ο κ. Γυφτόπουλος έχουν απόλυτο δίκιο- δεν θα ανταγωνιστούμε το υφιστάμενο κτίριο και θα σεβαστούμε την διακριτή του ιστορικότητα.
Είναι στην κρίση σας εάν η πρόταση αυτή, η οποία επιλέχθηκε ομόφωνα από την επιτροπή, επιτυγχάνει αυτούς τους στόχους.
Σίγουρα, όμως, θα αποτελέσει μία σημαντικότατη παρέμβαση στον αστικό ιστό της πόλης, αλλά και μια μοναδική ευκαιρία να μπορέσουμε να προσελκύσουμε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο περισσότερους επισκέπτες. Γιατί πάντα με προβλημάτιζε το γεγονός ότι κάτι παραπάνω από 500.000 επισκέπτες έρχονται κάθε χρόνο στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, όταν φιλοξενεί αυτόν τον απίστευτο πλούτο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Πιστεύω ότι αυτό θα αλλάξει και μπορεί να αλλάξει ως αποτέλεσμα της υλοποίησης αυτού του πολύ οραματικού σχεδίου το οποίο παρουσιάστηκε σήμερα.
Προφανώς, έχουμε ακόμα πολλή δουλειά μπροστά μας. Έχουμε όμως όχι απλά το χρονοδιάγραμμα, έχουμε και το απαραίτητο εργαλείο, τον οδικό χάρτη στη διάθεσή μας, για το πώς θα δρομολογήσουμε από εδώ και στο εξής τις μελέτες -που θα κοστίσουν αρκετά χρήματα- για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε το έργο αυτό.
Η πρόθεσή μας είναι όλες οι μελέτες να χρηματοδοτηθούν από ιδιωτικές δωρεές και στη συνέχεια, προφανώς, η κατασκευή του μουσείου και του περιβάλλοντα χώρου να χρηματοδοτηθούν από εθνικούς και από ευρωπαϊκούς πόρους.
Το χρονοδιάγραμμα το οποίο έχουμε καθορίσει είναι ένα χρονοδιάγραμμα αρκετά σφιχτό αλλά είμαι απολύτως σίγουρος ότι θα μπορέσουμε να το υλοποιήσουμε, διότι υπάρχει μεράκι, διάθεση και τεχνογνωσία για να μπορέσουμε αυτό το πολύ όμορφο όραμα το οποίο σας παρουσιάστηκε σήμερα, να γίνει πράξη το συντομότερο δυνατόν.
Και βέβαια σε αυτό θα συμβάλει και το γεγονός ότι πια το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, μαζί με τέσσερα ακόμα μουσεία, γίνεται -ως αποτέλεσμα του Νόμου που δημοσιεύτηκε σήμερα- ένα ξεχωριστό Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, όπως εξάλλου συμβαίνει σε όλα τα μεγάλα μουσεία, έχοντας μεγαλύτερη αυτονομία και ευελιξία να μπορέσει να διεκδικήσει το δικό του ρόλο και τη δική του θέση στον παγκόσμιο χάρτη των μουσείων -και όχι απλά μια οργανική μονάδα του Υπουργείου Πολιτισμού. Θεωρώ ότι είναι μία πολύ σημαντική μεταρρύθμιση στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την διαχείριση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Ο δρόμος, λοιπόν, είναι ανοιχτός. Θέλω και πάλι να ευχαριστήσω τον David Chipperfield και την ομάδα του, τον κ. Γυφτόπουλο και την ομάδα του, γιατί πράγματι μας άνοιξαν τα μάτια σε ένα καινούριο κόσμο.
Δεν είμαι αρχιτέκτονας, ούτε θα μπορούσα ποτέ να φανταστώ αυτό το οποίο είδαμε. Ήξερα, όμως, ότι ήθελα και θέλαμε να κάνουμε κάτι το οποίο πραγματικά να είναι ταυτόχρονα εντυπωσιακό, να σέβεται το υφιστάμενο δομημένο περιβάλλον αλλά να πληροί -και αυτό το θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό- και τις αρχές της βιωσιμότητας για την οποία με τόσο πάθος μάς μίλησε ο David. Το γεγονός, δηλαδή, ότι τα υλικά τα οποία θα χρησιμοποιηθούν είναι ντόπια υλικά, νομίζω ότι στέλνει ένα μήνυμα για το πώς πολιτισμός και βιωσιμότητα πρέπει να είναι δύο έννοιες οι οποίες από εδώ και στο εξής θα ταυτίζονται.
Και πάλι, λοιπόν, ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όσους οραματίστηκαν αυτή την πρόταση, σε όσους εργάστηκαν για να την επιλέξουν και τώρα είναι στο χέρι μας να φροντίσουμε ώστε να περάσουμε όσο το δυνατόν πιο σύντομα από το σχέδιο στην πραγματικότητα».
Πηγή: Η ΑΥΓΗ
0 Σχόλια